Net zoals bij vele andere bedrijven waren het ook bij ons hectische weken. We moesten ons aanpassen aan de nieuwe ‘thuiswerksituatie’ en tegelijkertijd ook alle balletjes tegelijk in de lucht houden op werkvlak. We hoeven het je waarschijnlijk niet meer te vertellen, maar de Coronacrisis zorgde natuurlijk voor een enorme stijging van de vraag naar een digitale werkplek bij klanten en niet-klanten.

Zo gezegd, zo gedaan. We hielpen de afgelopen weken al heel wat bedrijven uit de nood waardoor hun werknemers nu zorgeloos van thuis uit kunnen werken. Maar wat komt er nu eigenlijk allemaal kijken bij de implementatie van een digitale werkplek?

Meer dan je op het eerste zicht zou denken, er is namelijk meer nodig dan een werkende computer en een stabiele wifiverbinding!

Om aan de verhoogde vraag te kunnen voldoen, stelden wij ons de vraag hoe we onze klanten zo snel én goed mogelijk verder konden helpen. Natuurlijk willen we iedereen aan een goede, digitale werkplek helpen zonder afbreuk te doen aan de gebruiksvriendelijkheid en veiligheidsnormen waaraan een deze moet voldoen.

We kwamen tot onderstaande flow die voor ons tot op de dag van vandaag goed en vlot werkt.

Ons vertrekpunt is vanzelfsprekend de huidige situatie van uw bedrijf. Zijn er reeds bedrijfstoestellen ter beschikking gesteld aan uw werknemers of maken ze gebruik van hun eigen privétoestellen? Dit is namelijk bepalend voor de verdere stappen die wij bij de implementatie zullen ondernemen.

Traject 1: Company-owned device

Uw bedrijf voorziet alle medewerkers reeds van company-owned devices. Hierbij helpen wij u om het Security beleid te verhogen zodat alle werknemers op een efficiënte en veilige manier toegang krijgen tot alle benodigde werkbestanden en applicaties. 

Denk bijvoorbeeld aan remote secure access, MFA of Priveleged Acces voor externe leveranciers. 

Traject 2: Bring-your-own device

Uw bedrijf hanteert een bring-your-own device policy waardoor het voor ons als externe partij moeilijker is om alle verschillende toestellen in beheer te krijgen. Om dit probleem op te lossen gebruiken we Workspace ONE van VMware.

Workspace ONE, wat is het:

Workspace ONE is een intelligence-driven digital workspace platform. Het levert en beheert elke mogelijke applicatie op ieder toestel door middel van de integratie van toegangscontrole, applicatiemanagement en eindpuntmanagement op meerdere platformen.

Dit maakt het de eindgebruiker (uw werknemers) gemakkelijk omdat alle benodigde applicaties op één punt verzameldworden in de vorm van een ‘portaal’. Dit heeft als gevolg dat er maar één keer moet worden ingelogd en de veiligheid stijgt.

Daarbovenop behoud u als bedrijf wel decontrole over welke applicaties er toegankelijk zijn en wat er allemaal mogelijk is. Een win-win situatie dus.

Workspace ONE, hoe gaan we te werk voor de implementatie:

  1. Samen met u maken we een indexering van alle benodigde applicaties en bestanden voor alle medewerkers.
  2. We bepalen het platform en berekenen vervolgens hoeveel performantie en capaciteit er nodig is en waar we deze gaan afnemen.
  3. Eens de bovenstaande zaken rond zijn en de image klaarstaat in het platform kunnen we gaan testen. Dit doen we telkens met de meest kritische en objectieve gebruikers.
  4. Eens de testgebruikers overtuigd zijn kan ook de implementatie voor de andere gebruikers van start gaan!

Staat ook bij u de implementatie van een digitale werkplek op de agenda, maar bent u hier nog niet aan toe gekomen? Wij helpen u graag verder met het bepalen en samenstellen van een remote workplace die beantwoordt aan uw bedrijfsnoden. Want 1 ding is zeker, remote werken zal het nieuwe normaal worden.