Het afgelopen jaar werkten we allemaal massaal van thuis en het ziet er nog niet naar uit dat de huidige situatie onmiddellijk zal veranderen. Wat we zagen was een deel van de bedrijven die zich gemakkelijk aan deze nieuwe manier van werken aanpasten, maar dat andere bedrijven hier minder op voorbereid waren, waardoor dit grotere inspanningen vergde.

De verschuiving van kantoor- naar thuiswerk als norm, brengt niet alleen veranderingen op dit moment met zich mee. Het zal ongetwijfeld ook de toekomstige manier van werken bepalen. In deze blog bespreken we daarom vijf trends die op dit moment al volop aan hun opmars bezig zijn of die we in de nabije toekomst in het werkveld zullen zien verschijnen.

1. CLOUD COMPUTING

Met de implementatie van een digitale werkplek binnen je bedrijf ben je helemaal klaar voor de toekomst. Door een migratie naar de Cloud kan je verschillende apparaten op afstand beheren en zorg je ervoor dat werknemers toegang hebben tot de benodigde software en applicaties waar en wanneer ze maar willen. Via cloudoplossingen worden zo goed als geen data lokaal opgeslagen, maar zitten deze virtueel in de Cloud opgeslagen en beveiligd.

Bedrijven zetten vaak hun eerste stappen naar de Cloud door de implementatie van een digitale werkplek. Dit opent vaak ook deuren binnen het bedrijf om andere aspecten naar de Cloud te migreren. Er kan hierbij telkens gekozen worden tussen de Public, Private en Hybrid Cloud afhankelijk van de bedrijfsnoden. Het verschil tussen deze Cloudoplossingen lees je hier.

Cloud Solutions

2. ARTIFICIIËLE INTELLIGENTIE

Artificiële intelligentie (AI) of kunstmatige intelligentie is het integreren van menselijke intelligentie in artefacten of toestellen/objecten. Het doel is om toestellen bepaalde taken te laten uitvoeren op die manier dat een mens dit ook zou doen. Dit proces is vaak een kwestie van ‘trial & error’ met als doel de realiteit zo dicht mogelijk te benaderen en het verloop telkens te verbeteren en te updaten.

Het AI principe is niet nieuw en wordt op dit moment al voor talloze processen gebruikt. Een voorbeeld waar we allemaal mee bekend zijn is het updaten van smartphones en laptops met als doel hun prestaties te verbeteren.

Ook binnen het bedrijfsleven stelt het ons instaat om de gebruikte processen te evalueren en verder te optimaliseren. Dit is vaak in combinatie met automatisatieprocessen omdat AI ons leert waar het beter en sneller kan. Computergestuurde handelingen bieden hier vaak een oplossingen waardoor sommigen vrezen dat dit hun job zal kosten. Een andere groep bekijkt het dan weer positief en zegt deze gewonnen tijd te kunnen gebruiken voor het strategisch denken, experimenteren met nieuwe innovaties, updates,…

3. AUGMENTED & VIRTUAL REALITY

Bij Augmented Reality (AR) wordt via de (smartphone)camera een extra laag toegevoegd aan de realiteit. Hierbij wordt er extra computer gegenereerde informatie weergegeven op het scherm. Dit kan louter tekstueel zijn, maar kan bijvoorbeeld ook met extra audio of animaties.

Virtual Reality (VR) is eigenlijk het tegenoverstelde van Augmented Reality. Een Virtual Reality bril zorgt er hierbij voor dat je afgesloten bent van de realiteit en dat je wordt ondergedompeld in een fictieve wereld.

Augmented en Virtual Reality zijn beiden aan een opmars bezig in het bedrijfsleven, al is dit wel voornamelijk sectorgebonden. Denk bijvoorbeeld aan Architecten die volledige panden virtueel beschikbaar stellen met behulp van een virtual reality bril of extra elementen kunnen toevoegen aan een pand met behulp van AR. Aan het begin van de lockdown zagen we ook nieuwe initiatieven zoals fictieve vergaderruimten om het gevoel van samenhorigheid te verhogen.

4. 5G

Wie de afgelopen maanden het nieuws heeft gevolgd, heeft 5G waarschijnlijk meermaals de revue zien passeren. Net zoals bij andere veranderingen zijn er ook hier voor- en tegenstanders. Toch is 5G een feit en zal het in de (nabije) toekomst aan zijn opmars beginnen. Het belooft nog sneller te zijn dan het mobiel internet dat we vandaag al gewend zijn. Voor werknemers die regelmatig gebruik maken van hun GSM voor werk gerelateerde doeleinden betekent dit een breder en sneller bereik.

5. EMPLOYEE EXPERIENCE

Employee Eperience leunt aan bij User Experience en zet de noden en behoeftes van de gebruikers, in dit geval de werknemers, voorop. Doordat de Digitale Werkplek werknemers in staat moet stellen om van overal op elk moment te kunnen werken, is het belangrijk om vanuit dit standpunt te vertrekken.

De implementatie is daarom ook meer dan enkel wat nieuwe technologieën voorzien. Het vraagt om een holistische aanpak waarbij van bij de start de juiste accenten gelegd moeten worden. Naast toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid, moet er ook voldoende aandacht besteed worden aan performantie en security om alle data veilig te stellen. Idealiter rol je de testomgeving ook maar uit bij enkele personen om eventuele tekortkomingen te verbeteren alvorens je de digitale werkplek implementeert voor het hele bedrijf.

Overweeg je ook een digitale werkplek te implementeren binnen jouw bedrijf? Wij adviseren jou graag verder over de verschillende functionaliteiten en de infrastructuur die het beste aansluit bij jouw bedrijfsnoden.